Hradišťan  (CZE) 
WWW stránky 
       1999 - O slunovratu  (91%)
       1995 - Byla vojna u Slavkova  (42%)
       1994 - Ozvěny duše  (58%)
       1994 - Vlasta Redl & Hradišťan  (98%)
Cimbálová muzika Hradišťan s uměleckým vedoucím Jiřím Pavlicou patří k nejznámějším moravským cimbálovým kapelám. Je ojedinělým hudebním tělesem s vysokou uměleckou i interpretační úrovní, nezvykle širokým žánrovým záběrem a netradičním repertoárem, jehož inspiračním zdrojem se stal folklór. Vznikla společně s tanečním souborem v roce 1950 v Uherském Hradišti, kde pracovala řada generací hudebníků, zpěváků a tanečníků pod dlouholetým vedením Jaroslava Václava Staňka (20.4.1922 - 28.2.1978). Ten posunul tehdejší chápání prezentace folklóru od volného předvádění hudebních a tanečních čísel směrem k propracovanějším kompozicím, které již snesly měřítka umělecké práce.
Od roku 1978 je primášem a uměleckým vedoucím Hradišťanu tvůrčí osobnost - houslista a hudební skladatel Jiří Pavlica. Pod jeho vedením se začal soubor postupně transformovat. Dramaturgie čerpá z regionálních souvislostí a všímá si lidového umění v jeho širším geografickém a historickém kontextu. Vzrostly také interpretační nároky na členy souboru. Vedle samostatné soustavné tvorby muziky vznikaly i hudebně-taneční tematické projekty (Byla vojna u Slavkova, Zbojné písně moravské…). Postupně se začala významně prosazovat autorská tvorba, která zcela převládá v posledních hudebně tanečních projektech (O Slunovratu, O Člověku…), na nichž Jiří Pavlica spolupracoval s choreografkou a vedoucí taneční složky Ladislavou Košíkovou. Zde se také nejvýrazněji projevuje odklon od tradičního folklórního pojetí a přechod k volnějšímu scénickému ztvárnění. Folklór se stává inspiračním zdrojem, přičemž jeho filosofická podstata zůstává zachována.
Vedle společných vystoupení se hudební i taneční složka Hradišťanu ubírají svou vlastní cestou. Jiří Pavlica přivedl muziku Hradišťan k nadžánrovému hudebnímu pojetí a představil ji v desítkách projektů vydaných na zvukových nosičích (viz. Diskografie), v rozmanitých cyklech televizních či rozhlasových nebo každoročně na stovkách živých koncertních vystoupeních. Tanečníci se realizují především na projektech, kde se jako choreografka uplatňuje Ladislava Košíková. Např. Mezinárodní hudební festival v Salzburgu, spolupráce s Vídeňskou filharmonií, četné divadelní inscenace a projekty České televize. V posledních letech vznikly např. projekty Žákovské vigilie ve spolupráci s Jaroslavem Krčkem a Musicou Bohemicou nebo Rákoš Rákoczy - scénická koláž na podkladu původního baletu Leoše Janáčka v režii Magdaleny Švecové.
Způsob práce, dramaturgie a umělecká úroveň řadí Hradišťan k ojedinělým tělesům nejen ve svém regionu. Je častým hostem TV pořadů, domácích i zahraničních festivalů tradiční, alternativní, ale i vážné hudby, kde získal řadu ocenění. Častá je i spolupráce s rozhlasem a filmem a také s předními soubory a sólisty různých žánrů. Hradišťan natočil více než 25 stěžejních zvukových nosičů (viz. Diskografie) a na mnoha dalších spolupracoval.Tleskali mu diváci čtyř kontinentů. Mezi kmenové sólisty patří Alice Holubová, Jiří Pavlica a David Burda. Hlavní náplň práce tvoří koncertní činnost, která představuje přibližně 150 vystoupení ročně.
Dramaturgie
Za padesát let svého trvání prošel soubor různými etapami vývoje. V současné době Hradišťan rozvíjí tyto programové a dramaturgické linie, které může nabídnout jak ve verzi samostatného koncertu muziky, tak i jako vystoupení celého souboru - včetně taneční složky.
Regionální linie
Mapování tradic různých oblastí Moravy (Dolňácko, Horňácko, Kopanice, Luhačovské Zálesí, Podluží a další)
Historická linie
Sledování proměn lidového umění v průběhu staletí od fikcí z dob slovanského úsvitu přes lidovou kulturu středověku a dochovanou ústní tradici ze sbírek Fr. Sušila a Fr. Bartoše až po odraz lidového umění v dílech Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, který pokračuje vlastní autorskou tvorbou protagonistů souboru. (Např. Velkomoravský chorál, písně z dob napoleonských válek, písně z kancionálu J.A. Komenského, Velehradské tance ze sbírky Christiana Hirschmenzela ze 17. století a další)
Prolínání žánrů
Prolínání lidové hudby s oblastí vážné hudby (CD s Komorním orchestrem L. Janáčka „Pokoj Vám“, CD s Bambini di Praga „Moravské koledy“ a „Zpívání o lásce“). Dále fúze s osobnostmi folkové scény (CD s Vlastou Redlem „Hradišťan + AG Flek“, se Spirituál kvintetem „Vánoční koncert“) a také propojení s jinými hudebními kulturami (CD s japonským multiinstrumentalistou Yas-Kazem „Svítání“, s Afričanem Dizu Platiezem „Mys Dobré naděje“). Setkání osobností různých hudebních oblastí zachycuje série 4 CD z televizních pořadů Ostravské televize „Sešli se“.
Tématická linie
Hudebně taneční tématické kompozice, inspirované bohatstvím folklóru a obohacené o nové hudební a taneční prvky. (viz programová nabídka, CD „Zbojné písně moravské“, „Byla vojna u Slavkova“, CD na texty Jana Skácela a lidové poezie „O Slunovratu“ a další)
Stručná charakteristika jednotlivých hudebně tanečních projektů
Níže uvedené projekty lze také volně kombinovat a sestavit co nejpestřejší mozaiku. Obrazovou dokumentaci naleznete ve fotografiích.
Žákovské vigilie
Scénická kompozice na hudbu Jaroslava Krčka. Společný projekt tanečního souboru Hradišťan se skupinou Musica Bohemica. Hudba: Jaroslav Krček, choreografie: Ladislava Košíková. více zde
Rákoš Rákoczy
Scénická koláž na podkladu původního baletu Leoše Janáčka v režii Magdaleny Švecové a choreografii Ladislavy Košíkové. Samostatný projekt tanečního souboru, který lze realizovat jak na hudbu živou, tak i reprodukovanou. Nově vzniklé dílo, sugestivně doprovázené i videoprojekcí, vypovídá o spojení člověka s přírodou, která je plná metafor lidského života... Více informací zde
O Slunovratu . . . o tom, co bývalo a znovu kdysi bude. . .
Hudebně taneční pásmo na motivy veršů Jana Skácela a na texty lidové poezie. V jeho základech se odráží koloběh roku a lidského života. Pořad připomíná mnohé z principů, které ctili a chápali lidé před námi a které jsou platné a potřebné i pro dnešního člověka. Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Jan Skácel a lidová poezie, Choreografie: Ladislava Košíková
O člověku (a jeho ctnostech a neřestech)
Zamyšlení nad lidským pokolením. Pořad o moudrosti, marnosti, chamtivosti, rozmařilosti, lásce a naději. Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Šalomounova Píseň písní a jeho přísloví, středověká žákovská poezie, lidová slovesnost, Choreografie: Ladislava Košíková
Z ticha času
Pořad hledající inspiraci v daleké historii hradišťského kraje. Zazní v něm Velkomoravský chorál na text z 9. století, taneční variace na dobu slovanského úsvitu, Velehradské tance a písně a tance městského lidu hradišťského a další. Hudba: Jiří Pavlica, Choreografie: Ladislava Košíková,
Skrytá tajemství – obrazy na motivy světců z lidového kalendáře
Prostřednictvím řady světců se obracíme k řádu přírody a lidského života. V prosbě ke sv. Jiří, sv. Fr. Xaverskému, sv. Antonínu, sv. Rochu, sv. Janu … hledáme řešení konfliktu člověka a světa. Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Michal Stránský a lidová poezie, Choreografie: Ladislava Košíková.
O lásce
Hudební a taneční interpretace moravských písní milostných vypovídá o lásce veselé i smutné, naplněné i nenaplněné, žertovné i tragické. Hudební úpravy: Jiří Pavlica, Choreografie: Ladislava Košíková.
Zdroj: http://www.hradistan.cz/