FEAR FACTORY - Genexus

Celkové hodnocení alba: 70%
Rok vydání: 2015
Žánr: metal
Celkový čas: 59:13

Po těch více než dvaceti letech a deseti albech opravdu nelze od FEAR FACTORY čekat nějaké zásadní stylové manévry, tahle americká cyber-metalová jednotka svůj styl definovala už dávno. Každý obeznámený totiž velmi dobře ví, co zhruba tak od Kaliforňanů čekat. Stejně jako je všem jasné, že kostru jejich dlouhé diskografie drží zejména alba jako „Demanufacture“, „Obsolete“, „Archetype“ a snad ještě „Mechanize“, která se prostě povedla více než ta, která zde nakonec nezmiňuji. Z tohoto pohledu rovněž„Genexus“ patří k lepším albům, protože i na něm Burton C.Bell a Dino Cazares nalezli potřebné vzorce k sestavení řádně vybroušené futuristické hudební hmoty. Vlastně jde o naprosto typický materiál FEAR FACTORY se všemi typickými prvky, který mohl klidně vyjít už před deseti nebo dokonce i před dvaceti lety, jen s tím malým rozdílem, že se samozřejmě zvuková stránka novinky přizpůsobila současnějšímu pojetí a podkresluje se synťáky o něco více než v devadesátkách.

Nechybí zde strojová tempa udávaná kovově chladnými bicími, ale i vybroušeným Dinovým riffingem. Kytary se letos vykazují opravdu devastujícím a hodně nabasovaným zvukem, což vede k umocnění hodně bytelného groovu nových skladeb. Kapele se rovněž povedla vyváženost mezi agresí a melodiemi, přestože se totiž jedná o řádně tvrdé album, mám z něho na druhou stranu pocit, že FEAR FACTORY snad nikdy nepůsobili rozmanitěji, co se melodií a proměnlivosti týče. Burtonův vokál dost často vystřeluje z nazlobené polohy k oněm pověstným vznosným refrénům. Pilotní singl „Soul Hacker“ je, myslím, velmi reprezentativním vzorkem novinky a tudíž jej vlastně vystihuje vše, co jsem o momentálním rozpoložení kapely popsal výše v odstavci.

Nahrávka působí dost uceleně a dělá na mne dojem pokračování přelomového díla „Demanufacture“, natolik je zde nápadů a skvělých hitových fází zapasovaných do drtivého a velmi nekompromisního projevu. Přesun do roku 2015 se tedy Terminátorům povedl a tak se před jejich bojovými aktivitami musíme mít hodně na pozoru, zvlášť když působí natolik vitálně jako ve skladbě „Regenerate“, kde zjevně neživá hmota prokázala revoluční posun v otázkách samovolné biologické obnovy. Vše se znovu točí v průsečíku člověk/stroj a tomu je přizpůsobena výhradní část textové složky. Ostatně právě technologie ve spojení neživého s živým FEAR FACTORY vždy fascinovaly. Deska je narvaná celou řadou výbušných futuristicky nastylizovaných vypalovaček a zejména její úvod nedá posluchači ani chvíli na vydechnutí, protože jak úvodní hymna „Autonomous Combat System“, tak následující „Adonized“ nebo „Dielectric“, jsou zhudebněním toho nejlepšího, co v posledních mnoha letech z kapely vzešlo. To samé lze říct i o dalších skladbách v čele s titulní flákotou „Genexus“. Výjimkou je pouze hypnotizující a osm minut trvající zpěv „Expiration Date“ na závěr, jenž se vyjímá popovější stylizací a přináší do alba nezvykle snový výraz, plující zde na paletě umělých zvuků a naprogramovaných bicích.

Autor: Stray (hodnocení 70%)