CLINT MANSELL - Black Swan

Celkové hodnocení alba: 76%
Rok vydání: 2011
Žánr: soundtrack
Celkový čas: 52:00

Dlouho očekávaný snímek Darrena Aronofského je v kinech. Neméně očekávanou záležitostí je i hudební stránka projektu, o kterou se opět postaral Clint Mansell. Hudba filmu opět sluší.

Dvorní skladatel Clint Mansell opět přiložil ruku k dílu Aronofského a hudbou opatřil jeho nejnovější snímek Black Swan. Pokud bychom Mansella spojovali s Aronofským, pak si jistě významněji vzpomeneme na soundtrack k Fontáně. Zde se jeho živočišně ubíjejícími hudebními tóny, které podkreslovaly trojrozměrný příběh jedné touhy po životě, zapsal do síně slávy filmové hudby. S Black Swan ve zlatém standartě možná nepokračuje, ale stále jde o postříbřené hudební zboží. Tentokrát však musel brát na zřetel jistou žánrově hudební svázanost s baletním prostředím a experimentovat nebylo na místě.

Příběh i hudba se točí kolem Čajkovského Labutího jezera, i neznalci musí mít o kultovní baletní záležitosti alespoň minimální povědomí. Samotný příběh baletky Niny se odráží v Mansellově skladbách. Nina se snaží dostat na povrch svou temnou stránku, kterou potřebuje nejen k preciznímu, ale hlavně uveřitelně živému ztvárnění role bílé a černé labutě. Hledá své vlastní já v profesionální, psychologické a sexuální rovině života.

To vše je zakomponováno v jednotlivých skladbách, při kterých bylo užito původních Čajkovského skladeb, a ty jsou v závislosti na gradaci děje a překrývajících se psychologických rovinách postav přetvářeny a formovány v naprosto odzbrojující hudební sled tónů, často bez návaznosti, zato s dech beroucí jistotou a přesností. Mansell nijak neruší děj, směruje jej, dokresluje temný baletní svět a hudebně formuje prázdno v duši ústřední hrdinky Niny. Se skladbami můžeme nahlédnout do nitra bílé a černé labutě, se kterým si pan skladatel znamenitě pohrál.

Splynutí Mansellových tónu s původními skladbami Labutího jezera je naprosto přirozené, snad až organicky přesné. Jde opět o dobře odvedenou instrumentální záležitost, ve které si fanoušci skladatele i baletních melodií přijdou na své. Pokud jde o diváky filmu, musí uznat, že i hudba mnohdy dělá film. A soundtrack k Black Swan je zářným příkladem.

Autor: Ivana Chlubná (hodnocení 80%)