ALEŠ BRICHTA - Dívka s perlami ve vlasech

Celkové hodnocení alba: 74%
Rok vydání: 2000
Žánr: rock
Celkový čas: 76:27

Aleš Brichta je ve své podstatě tvrdý rocker, jak ukazuje na deskách s kapelou Arakain. Před několika lety však natočil album "Růže pro Algernon" s mnohem přístupnějším materiálem a od té doby kromě své "hlavní" kapely jede i po sólové dráze. Nyní už se mu pravděpodobně zdálo, že má dost skladeb pro výběr svých největších hitů, a tak světlo světa spatřila tato kompilace "Best of - Dívka s perlami ve vlasech".

Na tu shromáždil celkem devatenáct písniček - tři z debutu, pět desky "Ráno ve dvěřích Armády spásy", dvě z alba "Hledač pokladů", po jedné z kompilace "Souhvězdí Gott" ("C'est La Vie"), alba projektu Hattrick ("Nechte vlajky vlát"), z "Legend" Arakainu ("Slečna Závist"), projektu Zemětřesení ("Jsem prý blázen jen"), které doplnil o čtyři novinky a novou verzi písničky "Dívka s perlami ve vlasech". Osobně bych se přimlouval spíše za více skladeb z "Růže pro Algernon", ale výběr dělal samotný Brichta, a proto jsou na desce písničky, které za nejlepší považuje samotný zpěvák.

K písničkám z jednotlivých alb asi není co připomínat, na best of se prostě dostaly ty největší hity, které se na dosud vyšlých studiovkách objevily. Osobně se mi zdá, že "hitovost" písniček s pořadovým číslem alba poněkud klesá, ale například "Díky za každej den" z dosud poslední desky "Hledač pokladů" je skvělou vypalovačkou s trošku alkoholovým textem, kterou jsem v době vydání ani nezaznamenal.

Docela problém je ovšem v oněch čtyřech bonusových písničkách, stručně řečeno ani jedna není nijak zvlášť dobrá. "Je mi to volný" z pera Brichty a Macha obsahuje sice docela aktuální text s politickými tématy (kterým se ostatně Brichta nikdy nevyhýbal, na výběru je takových několik), ale jinak není ničím výrazná a na řadovém albu by splynula se zbytkem. "Malostranská" od Ivana Hlase už vyznívá o něco lépe, přece jen doprovod akordeonu a jinak velmi střízlivých aranžmá, je pro Brichtu poněkud nezvyklý. "Perníkový requiem" napsal Petr Janda a právě on vytvořil jednu z nejsilnějších nových písniček na výběru, i když mezi dřívějšími Brichtovými hity i tak vypadá poněkud omšele.

Naprostým krokem vedle se mi však zdá písnička Oskara Petra "Řekni, proč se všemu bráníš", který sice stojí za velkými hity Lucie jako "Medvídek" či "Rouháš se bohům", ale tohle se mu zrovna nepovedlo. Snad i proto Brichta natočil novou verzi hitu "Dívka s perlami ve vlasech" a do rádií i na videoklip šla právě tato písnička a ne žádná z novinek. Nová verze tohoto dávného hitu maďarských Locomotive GT obsahuje smyčcový kvartet, který písničce dodává více komornější atmosféru a zní opravdu mnohem lépe než Brichtova původní nahrávka.

Aleš Brichta na svůj výběr největších hitů poskládal své úspěšné skladby, doplnil je o (víceméně) rarity a několik novinek. Škoda jen, že právě ony nové skladby úroveň alba sráží poněkud níže. Jeho poprock však nikoho rozhodně neurazí a některé pecky na desce jsou opravdu skvělé.

Autor: Honza Balušek