Anubis
EN | CZ

Recenze hudebního alba

Jméno
Heslo

MASSACRE - From Beyond


Celkové hodnocení alba: 87%
Rok vydání: 1991
Žánr: death metal
Celkový čas: 38:26
Skladby


Recenze:

Jako blesk z čistého nebe se objevilo v roce 1991 debutní album "From Beyond" floridských MASSACRE, sestavených z ex-členů kapely DEATH. Původně si všichni mysleli, že tuhle kapelu založili natruc Chuckovi Schuldinerovi, přitom ale tahle úderka fungovala už roku 1984 a byla jen dočasně uložena k hibernaci. V těch časech hráli zatím jen "podivný thrash metal", protože death metal nikdo neznal, a startovali na pódiích v Tampě s budoucími velikány jako MORBID ANGEL, XECUTIONER (později OBITUARY), ATHEIST nebo právě DEATH. Tenhle allstar band tvořili zpěvák Kam Lee (bubeník v začátcích DEATH), kytarista Rick Rozz (objevil se na albu "Leprosy"), basák Terry Butler a bubeník Bill Andrews (oba "Leprosy" a "Spiritual Healing").

V roce 1986 nahráli MASSACRE dva demosnímky, na nichž se snad poprvé v hudební historii objevil death metalový murmur. Ty měly být základem pro debutní album po té, co o rok později přišla nabídka od Goreque rec., což byl label Davida Vincenta (který později začal hrát v MORBID ANGEL). Nakonec ale ze všeho sešlo, kapela se rozpadla a někteří členové přijali nabídku k hraní v DEATH. V roce 1990, kdy se MASSACRE dali znovu dohromady, projevili Earache rec. enormní zájem o vydání jejich alba. Tak vzniklo třetí demo "The Second Coming", které bylo slovy zpěváka Kama Leeho: "něco na způsob power thrashe jako PANTERA s vlivy funky RED HOT CHILI PEPPERS." Není divu, že se firmě nelíbilo. Takže MASSACRE nakonec natočili, ve v té době slibně se rozjíždějícím a nakonec věhlasném Morrisound studiu, původní materiál z let 1985-87 a album "From Beyond" sklidilo zasloužený úspěch.

Tahle už několikátá reedice obsahuje album, které jednoznačně patří do zlaté studnice světového death metalu a právem mu náleží status kultovní desky. Těžkotonážní, hutné riffy, dvoukopákové bicí, nezaměnitelná sóla, hluboký growling. Prostě originální death metal staré floridské školy. I po těch dvou dekádách to má úžasnou sílu! Po mrazivém pomalém úvodu se rozjede skladba "Dawn Of Eternity" a je to naprosto jasný hit. Ale těch je tady spousta, přitom hned několik z nich se objevilo už o pět let dříve na demu "Chamber Of Ages". Právě k téhle skladbě, kterou uvádí atmosférické klávesové intro vznikl i oficiální videoklip. Ale jsou tady i další pecky, "Biohazard", titulní "From Beyond" nebo "Succubus".

Závěrečný song "Corpse Grinder" je původně z dílny DEATH (demo "Reign Of Terror", 1984), ale nejde o coververzi. Výhradním autorem hudby MASSACRE (podle informací v bookletu) je totiž uveden Rick Rozz, který si jej po svém odchodu z DEATH vzal sebou. Jenže ostatní songy dělala kapela dohromady a podíleli se na jejich tvorbě i jiní/bývalí členové, např. basák Michael Borders: "Ty klávesové pasáže na desce nahradily některé z mých basových linek a to mě pěkně štve". Rytmickou kytaru měl na albu nahrát jistý Walt Thrashler, ale opět nikde ani zmínka. A aby toho nebylo málo, druhá skladba v pořadí "Cryptic Realms" je zde ale mylně nazvaná jako "Cryptic Remains".

Všechny texty napsal zpěvák Kam Lee a jsou inspirovány horrory, hlavně z pera mistra žánru – H. P. Lovecrafta. Podle jedné jeho povídky je i titul tohoto alba, včetně motivu na obalu, který je ze štětce malíře Edwarda Repky (má na svědomí mj. obaly raných alb DEATH nebo třeba MEGADETH aj.). Ten také nahradil původní logo kapely svým výtvorem. Pěkně udělaný barevný digipack krom textové přílohy (pouze skladby z roku '91) obsahuje i plakát, z jedné strany je artwork z "From Beyond", z druhé pak obal minialba "Inhuman Condition", které je na této reedici jako bonus.

"Hrůza nemožná vylíčení, nepřirozený bizarní strach, pozměněný a znetvořený, podivně hrůzný děs z ultrafialového záření, ze dna stvoření, kolem kosmických bariér, do tohoto světa … z neznáma!"

"Inhuman Condition" z roku 1992 jsem měl donedávna jenom nahrané na kazetě z rádiopořadu Gung-Ho. Kapela tohle EP nahrála už doplněna o druhou kytaru, kterou v rukou třímal tehdy mladičký Steve Swanson (nyní je už spoustu let členem SIX FEET UNDER). Obsahuje dva nové songy, které ale bohužel už nejsou tak výrazné, jako ty na debutu. Následuje ne moc inovativní coververze skladby "Warhead" z repertoáru VENOM (ve které si zazpíval a na basu zahrál i samotný Cronos a na Leeho zbyly pouze doprovodné vokály). Akorát závěrečná "Provoked Accurser" navazuje na předchozí album. Byla totiž nahrána během stejné studio session a vyšla už o rok dříve jako jednostranný 7" singl, který doplňoval vinylovou edici debutu.

O obal se opět postaral Edward Repka, a jak tehdy v rádiu trefně zmínil Petr Hanzlík: "Obal dokonale vystihuje název alba. Na obalu je člověk ve skleněném válci, kolem stojí několik mimozemšťanů a v popředí sedí jeden za ovládacím pultem, kterým manipuluje se zkumavkou, ve které je právě člověk v nelidském postavení."

"Co vůbec víme o vnějším světě a o vesmíru? Naše možnosti vnímání jsou směšně malé a naše představy o věcech, co nás obklopují, jsou nesmírně omezené. Vidíme věci pouze tak, jak jsme uzpůsobeni je postřehnout, a o jejich pravé podstatě si nemůžeme získat představu. S našimi chabými pěti smysly předstíráme, že jsme pochopili nezměrně složitý vesmír, nicméně jiné bytosti se smysly, které mají větší, účinnější nebo odlišný dosah, nejenom mohou vidět věci rozdílně a jinak než my, ale vnímat a zkoumat celé světy hmoty, energie a života ležící nadosah, které my našimi smysly nikdy nedokážeme postřehnout." (…) "Víte, co to je? Ultrafialové záření! Domníváte se, že je neviditelné, a to také skutečně je – jenže nyní je můžete vidět a mnoho jiných neviditelných věcí rovněž."
(Howard Phillips Lovecraft, From Beyond, 1920)

Kapela poté ještě v roce 1996 vydala zatím poslední album "Promise" (natočené roku '94). Kam Lee: "Ve studiu jsem si uvědomil, že tento materiál byl na hovno a tak jsem během postprodukce přestal a odešel! Takže všechny vokály na tomto albu nejsou moje! Nikdy jsem nedokončil všechny vokální stopy!" V průběhu dalších let se v různě obměněných sestavách MASSACRE vraceli a zase rozpadali (kapelou během celé éry prošli bývalí nebo budoucí hráči např. z OBITUARY, SIX FEET UNDER, METALUCIFER, HATE PLOW, KREATOR, NASTY SAVAGE, ZERO HOUR nebo WHIPLASH). Během té doby asi nejzásadnější věcí bylo odehrání koncertu k 20 letům od vydání debutního alba, i když otázkou zůstává, nakolik je takový reunion přínosný, když z původní sestavy zůstalo jen 50% členů (Rozz a Butler). To se dovíme zanedlouho, protože letos na podzim u Century Media vyjde nové album, kterému předchází dvouskladbové 7"EP "Condemned To The Shadows" (Abyss informoval). Cesty osudu zbývajících členů jsou zcela odlišné. Andrews vyslyšel hlas svého srdce a žije nyní v Japonsku, zatímco Lee je aktivní ve švédsko/floridské deathmetalové kapele THE GROTESQUERY.Promise

Autor: Tomáš Baran (hodnocení 90%)
Zdroj: http://www.abysszine.com/recenze/2012080008-massacre-from-beyond/


 

Úsvit věčnosti. Poněkud smělé prohlášení, stojící na prvním místě v pořadí skladeb na podle všeho dnes již legendární nahrávce „From Beyond“ klasiků smrtelné řehole MASSACRE, má možná přece jenom něco do sebe. Tedy ne, že by věčnost byla pro album zrovna tím nejcharakterističtějším přívlastkem, ale jistý její odstín, počítající se na nějaké desítky let, by už by mohl být daleko výstižnějším. „From Beyond“ (za nímž stáli zneuznaní souputníci Chucka Schuldinera a jeho DEATH: Rick Rozz, Terry Butler a Bill Andrews, pamatující ovšem – stejně jako Allen West z OBITUARY – úplné začátky přerušeného běhu života původních MASSACRE na čele s nezaměnitelným záhrobním vokalistou Kamem Lee) totiž vlastně do jisté míry také symbolizuje úsvit death metalových dějin, do nějž se nesmazatelně zapsalo právě nejméně na dalších takových třicet až padesát let. Syrově násilnickým způsobem, charakterizovaným především nesmlouvavě řezavými kytarami, obhroublou přímočarostí a nekomplikovaným přístupem ke zpracování riffové materie. Na dokreslení si (po vzoru nezapomenutelného intra zmíněné úvodní skladby) stačí představit temnou noční scenérii, osvětlovanou za hustého deště jen ubývajícím měsícem a údery blesku, v jejímž středu stojí v očekávání oltář pohanských bohů. Možná primitivní, možná laciné, ale (nejen v roce 1991) zatraceně působivé.

Ne, samozřejmě, že v tom MASSACRE zdaleka nebyli sami. Těch, co proráželi cestičky death metalovému pozdvižení, bylo nepočítaně. Ale byli to právě MASSACRE, kdo se mezi ostatními úspěšnými adepty dokázali popasovat s nároky kladenými na nově se rodivší styl se ctí a (co se cení ze všeho nejvíc) s jednoznačným a nezaměnitelným výrazem, vystavujícím všem dalším zájemcům o eventuální průzkum v jejich výsostní vývojové uličce nekompromisní stop. Pokud bychom chtěli být důslední a do slova a do písmene přesně vystihnout podstatu toho všeho, byla by to, ano, řezničina. Drsná a velkokapacitní, ale zároveň přesná a precizní, s těžkou bourací sekyrou v rukou a v čistých zástěrách, jen zlehka postříkaných dobytčí krví. Tak trochu jakoby v duchu klasiků death metalových prvohor (VENOM) nebo ještě lépe třetihor (POSSESSED). MASSACRE zkrátka po titánsku rozdávali rány, ovšem na rozdíl od pravých titánů se ještě po doznění úderu podívali, jestli také opravdu trefili. A když ne (což se stávalo výjimečně), udeřili znovu na to samé místo, tentokrát se stoprocentním účinkem. Příkladmo v „Dawn Of Eternity“, úžasně plastickém hororovém vyprávění o útoku mimozemských civilizací, v „Chamber Of Ages“, neveselé úvaze o čem jiném než o smrti (tuhle skladbu do éteru doprovodil také znamenitý klip – inu, bylo to zkrátka v dobách, kdy si ještě death metalové kapely mohly hojně dovolit natáčet klipy a být si jisté tím, že je někdo bude pouštět) nebo v „Corpse Grinder“, úchylném kvapíku o ještě úchylnějším jedinci. Pravda, texty a jejich témata by dnes mohly vzbuzovat úsměv, ale tak si to prostě žádala doba a tématika v tomhle směru navíc ještě zdaleka nebyla vyčerpaná.

A ještě na jeden typický obrázek MASSACRE nesmím zapomenout, neboť to, co předvádí Rick Rozz v okamžicích, kdy se v podobných případech v devíti skladbách z deseti ozve poctivé kytarové sólo, je přinejmenším pozoruhodné. Struny jeho nástroje řehtají jako z uzdy utržený neposedný koník a rozdováděnost, s jakou tak činí, by se spíše než sólo dala nazvat nekontrolovaným tónovým výbuchem, totálně rezignujícím na nějakou zapeklitou melodii či složitý instrumentální výkon. Skutečně to až zavání jakousi vypočítavou účelností, ovšem k překvapivému zjištění posluchače nakonec ještě přispívající k mimořádnému dojmu, který v člověku musí „From Beyond“ zanechat. Všechno to nejspíš bude vězet v tom, že MASSACRE, ať už z jakýchkoliv důvodů, se následně ani náznakem nepokusili pokračovat v načatém díle (bonusové EP „Inhuman Condition“ čítající i předělávku „Warhead“ od VENOM /v tomto případě ve skladbách 10. až 13./ z téhož roku nepočítaje, stejně jako pozdější album „Promise“, které už se ráchalo ve zcela jiných vodách), a tak striktně zamezili tomu, aby jejich death metalový nářez jako celek (nebo třeba právě podivuhodný Rozzův instrumentální výkon) někomu zevšedněl a zešedivěl. I když, i to je nejspíš otázka, zda a jestli by tomu tak vůbec bylo. Ale s takovými úvahami raději opatrně. Raději se ještě jednou důkladně zaposlouchejme …

„ … From Beyond Enter The Horror, Of A Dark And Hideous Nature, The Fall Of Man Is Now At Hand …“ („Dawn Of Eternity“).

A to je vlastně celá ta pravda.

Autor: Louis (nehodnoceno)
Zdroj: http://www.metalopolis.net/art_reviews.asp?id=2744


Vlastní komentář:

Album patřící jednoznačně mezi legendy deathové hudby. I po více než dvaceti letech neztrácí na své výjimečnosti.

HODNOCENÍ

90-100% GENIÁLNÍ!!!

80-89% VYNIKAJÍCÍ

70-79% DOBRÉ

50-69% PRŮMĚRNÉ

40-49% SLABÉ

10-39% TRAPNÉ

0-9% HNŮJ!!!