HOWARD SHORE - The Lord of the Ring - The Return of the King

Celkové hodnocení alba: 100%
Rok vydání: 2003
Žánr: soundtrack
Celkový čas: 72:05

Howard Shore do třetice všeho dobrého rozehnal smyčce svých symfonií do různých koutů pomyslného světa Tolkienova díla a nachystal tak majestátní vyvrcholení třetího dílu "Pána prstenů", který má svůj podtitul "Návrat krále". Závěrečnou písničku snímku "Into The West" napěla členka dnes opět pauzírujících Eurythmics, co se hudebních novinek týče, Annie Lennox, která letos zazářila s albem "Bare".

Za účasti The London Philharmonic Orchestra a sborů The London Voices a The London Oratory School Schola začalo vznikat majestátní dílo pod taktovkou samotného Howarda Shora. Ten si pozval vokální sólisty zvučných jmen, ve výčtu nechybějí Sir James Galway, Billy Boyd, Ben del Maestro, Viggo Mortensen a sopranistka Renée Fleming. Ta před nedávnem koncertovala zde v Praze a v jednom z mnoha rozhovorů uvedla, že když uslyšela výslednou formu nahrávky, chvilku váhala a měla problém sebe sama rozpoznat. Neřekl bych, že by si někdo dovolil jej nějak přetvořit. Ale pojďme se podívat na hudbu samotnou. Howard Shore je zručný skladatel filmové hudby, který zasvětil práci na této filmové trilogii kus svého života a musí se uznat, že opět nezklamal. Jeho cit pro přenesení děje do not a hudebního pozlátka je precizní. U druhého dílu "Dvě věže" se Howard Shore ponořil spíše to ponuře tepajících opusů. Hudba pro "Návrat krále" má blíže ke "Společenstvu prstenu", je živější, tak jak se mění dramatičnost děje. Není opomenut žádný fígl pro tvorbu smyčcové filmové hudby, Howard Shore se za ta léta stal mistrem svého oboru a poklidnější pasáže střídají vzletné hymnické kompozice. Hlasově excelují Bel de Maestro a Renée Fleming, její sólo v "Twilight And Shadow" je nádherné a v "The End Of All Things" též nezklame. Desetiminutová titulní symfonie "The Return Of The King" začíná poklidněji, ale už od svého počátku dává tu jasnou naději, že vše v magickém příběhu dopadne dobře a dobro zvítězí nad zlem jako v pohádkách. Souznění hlasů Renée Fleming, Sira Jamese Galwaye a Viggo Mortensena přidává na vznešenosti této části soundtracku a patří k vrcholům.

Trhákem pro rádia by měla být píseň "Into The West" v podání Annie Lennox, která spolupracovala i při jejím skládání společně s Howardem Shorem a Fran Walsh. Jedná se o decentní baladu protkanou smyčci, která k jasně rozpoznatelnému hlasu této dámy padne a příjemně proplouvá do závěrečné fanfárové dohry, kterou budete znát zpaměti, ta během tohoto třídílného díla totiž zazněla nespočetněkrát a nebude problém ji identifikovat. Jak je již dobrým zvykem, jako bonus je zde enhanced část s klíčem na speciální web, kde se o celém tomto díle dozvíte mnohem více.

Vše jednou končí, tedy i vyprávění příběhu v trilogii "Pána prstenů". Howard Shore se autorsky podepsal pod hudbou ke všem dílům a odvedl poctivý kus práce. Jeho symfonické kompozice pro "Návrat krále" dávají prostor pro vaši fantazii a spojení s pohyblivými obrázky v kině; "Into The West" je příjemnou tečkou, která má tu čest vše uzavřít. Každý ze střípků hudby jak pro "Společenstvo prstenu", "Dvě věže" a "Návrat krále" má určitou spojnici v symfonických fanfárách, které troubí na poplach. Král se vrací, všude bude opět dobře a světu bude vládnout mír, přejme si to i v reálném světě. Fantazie nemá ohraničení a může to v ní skončit, jak si budete přát, je to váš příběh, jenže realita je přeci jen někde jinde. "Pán prstenů" je mistrně vyprávěn a Howard Shore jen přidal tu pravou smyčcovou kulisu.

Autor: Dan Hájek